Potřebujete digitální detox? Odpovězte na těchto 8 otázek

Co vás první napadne, když uslyšíte slovní spojení digitální detox? Očista, deficit, prázdnota…. I takové mohou být pocity člověka, který je s digitálním světem spojen denně. A položme si ruku na srdce, kdo v dnešní době není? Počítače, mobily, notebooky, televize či tablety používáme v práci, ale také v soukromí. Skutečně potřebujeme chytrý telefon při usínání, vstávání, na toaletě, v restauraci, na setkání s přáteli či v přírodě?

Pokud trávíte více než 8 hodin denně před obrazovkou počítače, TV, tabletu či telefonu, pravděpodobně vás pohltily digitální technologie a jste závislí. Přístup k internetu má dnes více než 3,5 miliardy lidí. Využíváme ho však efektivně? Opravdu je třeba několikrát do dne zapínat telefon, aniž by nám na něm zablikalo upozornění? Až 58 % lidí nevydrží ani hodinu bez kontroly svého milovaného chytrého telefonu a 54 % si jej dokonce kontroluje iv noci. A co uděláte ráno jako první? Až 50% z nás vstává s mobilem v ruce.

Jak nám to škodí?

Podle výzkumů digitální technologie způsobují problémy se spánkem a pozorností. Sociální sítě zase způsobují úzkost a depresi a o možné závislosti ani nemluvíme. Smartphony či televize navíc vyzařují modré světlo nebo světelný smog, který má velmi škodlivé působení na naše oči, pokožku, ale i tělo. Takové světlo může výrazně narušit náš spánkový biorytmus a přivodit řadu zdravotních problémů.

Vyzkoušejte digitální detox

Těch, které trápí zdravotní problémy a nevědí, co za nimi stojí, je nejvhodnější zcela radikální řešení. To znamená, odstranit všechny digitální technologie z každodenního života alespoň na týden. Dočasně se zbavte televize, přístupu na internet, počítačů, notebooků a chytrých telefonů. Pro řádné digi-závisláky to bude opravdu těžký oříšek, ale odměna se dostaví v podobě zlepšené paměti, vyšší produktivity, lepší harmonií těla i duše, kvalitnějšího spánku a fyzického zdraví.

Closeup view of woman holding modern smartphone in hands.Girl typing on empty mobile screen. Horizontal, blurred background, bokeh effects

Potřebujete digitální technologie využívat ve své práci? Zkuste je omezit na minimum. Vylučte ze svého života nepotřebné sociální sítě a hned ušetříte několik hodin denně. Věděli jste, že uživatelé facebooku mají nižší sebevědomí a symptomy depresí? Také potřebujete každý třetí den přidávat na modrou plochu fotky, co zrovna děláte, kde jste nebo s kým jste? Jídlo neochutnáte, aniž byste jej vyfotili telefonem a nezavěsili na instagram?

Podle výzkumů se týden bez sociálních sítí projeví v nárůstu pocitu štěstí. Více se totiž vyplatí investovat čas do skutečných zážitků a reálného života. Pokud vaše známá nemá na facebooku či instagramu fotku svého dítěte, ještě neznamená, že žádné nemá. Jen si chrání své soukromí a má kontrolu nad digitálními technologiemi, ne oni nad ní.

Nejnovější články

Další články autora